ATG vann varumärkestvist mot Svenska Spel
30 maj 2022 15:46
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel, hösten 2020, lanserade spel på hästar valde man att använda orden ”Trav & Galopp” tillsammans med sin logotyp som varumärke och i marknadsföringen. ATG har därför stämt Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn. Nu är frågan avgjord i Patent- och marknadsdomstolen (PMD) – som gick på ATG:s linje. "Att domstolen dömde till ATG:s fördel var väntat och det känns naturligtvis bra att de var eniga med oss om att vi faktiskt äger rätten till vårt företagsnamn", säger ATG:s vd Hasse Lord Skarplöth.
Svenska Spel ansökte i november 2019 om registrering hos Patent- och registreringsverket (PRV) av ett figurmärke som innehåller ordkombinationen ”Trav & Galopp”. Efter PRV:s bedömning och handläggning godkändes ansökan och registrering beviljades därmed. Registreringen avser ett så kallat figurvarumärke. Sedan dess använder Svenska Spel kännetecknet ”Trav & Galopp” (ofta tillsammans med Svenska Spel-logotyp) i marknadsföring för sina hästspel i bland annat TV, dagspress, sociala medier och på egen hemsida.
ATG anser att Svenska Spels användning av ”Trav & Galopp” utgör ett intrång i ATG:s företagsnamn och att Svenska Spels lansering och exponering av ”Trav & Galopp” är att betrakta som en otillåten varumärkesanvändning. Mot bakgrund av det valde ATG i december 2020 att stämma Svenska Spel i Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholm Tingsrätt.
Under fredagen kom utslaget i målet och PMD dömde alltså till ATG:s fördel. Det innebär att Svenska Spel måste upphöra att använda kännetecknet ”Trav & Galopp” i sin marknadsföring av hästspel.
– Det var viktigt att få fastställt att konkurrenter inte har rätt att använda vårt företagsnamn och utnyttja dess goda renommé, avslutar Hasse Lord Skarplöth.