Den här sidan är arkiverad och kan innehålla inaktuell information.

Bra diskussionsklimat på galoppens strategimöte

1 juli 2013

Idéerna var många och diskussionsviljan stor när fullmäktigeledamöterna för Sveriges tre galoppsällskap träffades på Täby Galopp i lördags. Strategidagens två huvudpunkter var den nya huvudstadsbanan samt sportens mål- och strategidokument. Men även den senaste utvecklingen på Jägersro och Riksgaloppen fick visst utrymme.

Strategimöte

Utöver fullmäktigeledamöterna deltog även en betydande del av Svensk Galopps styrelse, ledningsgruppen samt en handfull medlemmar från de tre sällskapen vid mötet som sträckte sig över sex timmar med avbrott för en timmes lunch.

EN NY HUVUDSTADSBANA

Lördagen inleddes med information och en efterföljande diskussion kring den nya huvudstadsbanan i Bro. Projektansvarige Dag Johansson gav en kort lägesrapport.

En styr- och referensgrupp är tillsatt. Programarbetet, d v s utstakningen av ramarna för områdets användning, är redan igång och ärendet kommer att behandlas på kommunstyrelsens möten i Bro de närmaste veckorna. I den här inledande processen har själva banutformningen högsta prioritet. I bästa fall kan arbetet med bankroppen komma igång före årsskiftet.

Även försäljningsprocessen av marken på Täby Galopp går som planerat och inget har förändrats i de diskussioner som gjorts i fråga om exploateringstalet, d v s antalet bostäder som kan byggas på området.

Diskussionen om den nya huvudstadsbanan fortsatte med en workshop där deltagarna delades upp i ett antal mindre grupper för att ta ställning till fyra ledord: EKONOMI, ESTETIK, SPORT och HÄSTARS HÄLSA. Varje grupp fick sedan redovisa sina viktigaste slutsatser i en öppen diskussion.

Kring ämnet EKONOMI ansåg nästan samtliga grupper att själva banan måste vara prioriterad. Att skaffa alternativa intäkter med hjälp av olika kringarrangemang var ytterligare en idé som fördes fram.

Vad gäller ESTETIKEN var de flesta överens om att banan ska präglas av en parkliknande miljö. Banan ska vara välkomnande för hela familjen, inte bara på banan utan även på stallområdet. Galoppen är en publiksport och ambitionen måste vara att göra Bro till ett trevligt utflyktsmål.

Runt ledordet SPORT fanns det en hel del idéer. Än en gång framfördes argumentet att banorna måste prioriteras. Gräsbanan får gärna placeras utanför dirttracken och en mist 1 400 meter lång rakbana vore önskvärd. Den nya banan bör utrustas med nya tekniska hjälpmedel, exempelvis kamerabevakning, storbildsskärmar och tidtagning, så att publiken och spelarna kommer närmare hästarna. Vid planeringen och bygget av banan bör utländsk expertis anlitas.

Banan ska vara skonsam för hästarna och det måste skapas förutsättningar för goda bevattningsmöjligheter. Med bakgrund av den senaste händelseutvecklingen i Skåne bör sporten även ta ställning till på vilken bana det ska bedrivas vintergalopp i framtiden. En idé kan vara att anlägga två olika dirttrack/allväderbanor på de nya banorna, en för sommar- och en för vinterbruk.

Vad gäller HÄSTENS HÄLSA uppmärksammade flera att kraven på hästhållning kommer att öka ytterligare i framtiden. Därför är det viktigt att skapa stora ytor mellan stallarna, gärna med hagar och ridvägar. Olika ägandeformer av stallarna diskuterades. Att Svensk Galopp ska vara hyresvärd är ingen självklar lösning. Det finns alternativa ägarformer där tränarna själva får investera ett belopp i stallbyggnaderna, ungefär som en bostadsrätt. Att ha en veterinärklinik på banan ansågs som viktigt och sporten borde ta fram en nollvision vad beträffar hästars skador i samband med tävling.

LÄGET PÅ JÄGERSRO

Eftermiddagspasset inleddes med att Skånska Fältrittklubbens ordförande Jacqueline Henriksson redogjorde för den senaste händelseutvecklingen på Jägersro. Mycket kring detta har redan behandlats i tidigare publicerade artiklar på svenskgalopp.se.

Eftersom STS har begärt utträde ur föreningen JTG och samtidigt tagit beslut om att fortsätta arbetet med en 1 400 meters travbana kommer SFK tillsammans med SG att tillsätta en arbetsgrupp med syfte att finna lämpliga platser för en ny galoppbana i Skåne.

Men innan en ny galoppbana kan stå färdig måste SFK och STS upprätta ett nytt tidsbegränsat avtal för galoppverksamheten på Jägersro. I den här processen kommer ATG att spela en viktig roll. Det finns i dagsläget ingen absolut bortre horisont för hur länge ett sådant avtal kan gälla.

Som läget ser ut i dag blir det sannolikt galopp på Jägersro både under 2012 och 2013. SFK:s krav är att galoppsporten måste få skäligt med tid att etablera en ny bana. ATG vill ogärna se ett längre avbrott för galoppsporten i Skåne eftersom det i förlängningen är knutet till trav- och galoppsportens avtal med staten.

Jacqueline Henriksson avslutade sitt framförande med att meddela att Jägersros storloppspropositioner snarast kommer att publiceras på nätet och att de vanliga propositionerna ska ingå i samma häfte som för Täby Galopp och Göteborg Galopp.

RIKSGALOPPEN

Innan dagens andra huvudpunkt drog igång fick projektansvariga Helena Gärtner ett par minuter för att redogöra för årets upplaga av Riksgaloppen.

Sedan de 7 000 andelarna släpptes den 1 februari har försäljningen inte varit lika stark som ifjol. I skrivande stund är ungefär hälften av andelarna sålda. Under den här veckan inleds en reklamkampanj på utvalda internetsajter samt Facebook och Spotify. Den viktigaste marknadskanalen har dock visat sig vara vanlig hörsägen. I det sammanhanget är Riksgaloppens ambassadörtävling en viktig ingrediens.

GALOPPENS MÅL OCH STRATEGIDOKUMENT

Lördagens andra stora diskussionsämne behandlade galoppsportens mål- och strategidokument. Grunden till dokumentet togs fram i samband med fullmäktigemötet i september ifjol, men har därefter modifierats och reviderats ett antal gånger.

Mötesdeltagarna delades på nytt ut i mindre grupper där man primärt fick ta ställning till två saker.

1 Om detta verkligen är vad vi vill.

2. Att välja ut de tre viktigaste punkterna bland riktlinjerna.

När grupparbetena var avslutade sammanställdes synpunkterna på nytt i en gemensam diskussion.

Några menade att visionen om att göra galoppsporten till en av de tio mest medialt uppmärksammade sporterna i landet kan vara svår att uppnå. En följddiskussion kring detta var att kännedomsfrågan inte är gratis. Det kostar att växa. I detta sammanhang är Nationaldagsgaloppen en av flera viktiga marknadsåtgärder.

Som samhället ser ut idag tvingas galoppen inte enbart konkurrera med andra sporter om uppmärksamheten utan även med olika fritidsaktiviteter som exempelvis shoppning och ett dag på stranden. Ytterligare ett par synpunkter som framfördes var att spelet och ungdomsrekryteringen uppmärksammas för lite i dokumentet.

Grupperna var relativt eniga när det gällde att plocka ut de tre viktigaste punkterna bland riktlinjerna i dokumentet.

Nästan samtliga förde fram kännedomsfrågan som allra viktigast (punkt 3). Även punkten om en ökad självförsörjning (8) samt att galoppsporten ska verka under en gemensam nationell organisation (1) hamnade långt upp på de flestas prioriteringslista.

Även om formuleringarna fortfarande kräver vissa modifieringar och kompletteringar fanns det en enad syn på att de riktlinjer som stipuleras i dokumentet är vad galoppsporten ska ha som gemensam målsättning och värdegrund.

LÅNGSIKTIG FINANSIERING OCH SPELUTVECKLING

En lång och intensiv lördag avslutades med en kortare framtidsspaning kring spel och intäkter signerad Svensk Galopps ordförande Hans Hansson.

Sverige har under många år haft en positiv spelutveckling. Via monopolet har galoppsporten lyckats upprätthålla en konkurrenskraftig spelprodukt. I ett framtidsperspektiv kan det vara intressant att fråga sig om den svenska galoppsporten är tillräckligt intressant på en avreglerad spelmarknad.

De ekonomiska kriser som primärt drabbat länderna i Sydeuropa kommer indirekt även att påverka ett land som Sverige. ATG har under en längre period skämt bort oss med en obruten positiv spel- och omsättningskurva. Just nu ser scenariot lite tuffare ut.

Så här långt har det totala spelet på hästar minskat fyra procent i år. ATG har dessutom nyligen förlorat en ett viktigt mål mot konkurrenten Unibet i hovrätten. Andra spelaktörer marknadsför redan sina produkter i media och en viss omsvängning i attityden till spelmonopolet kan noteras bland våra politiker. Det är inte självklart att vi kan räkna med en positiv spelutveckling de närmaste åren.

Denna förändringsprocess är inget som kommer att drabba oss imorgon men ur ett längre perspektiv är det viktigt att även galoppsporten anpassar sig, ser över kostnaderna och rustar för framtiden.

Överlag uppfattades lördagens strategimöte som mycket positivt bland deltagarna. Förhoppningsvis kan motsvarande arrangemang i framtiden bidra till att skapa en bättre kultur och hälsosammare klimat mellan galoppsportens regioner.

Fler nyheter, artiklar och bloggar

styrelsen dreamstime_l_103695803.jpg
styrelsen dreamstime_l_103695803.jpg

Den fortsatta inriktningen gällande en ny bana i Skåne, förutsättningarna för en decentralisering av verksamheten och Svensk Galopps ekonomi. Det var några av de frågor som fullmäktige avhandlade i samband med lördagens årsstämma på Hotel Birger Jarl i Stockholm. Dessutom valdes två nya ledamöter in i styrelsen. Läs mer

Rekryteringsprocessen för tillsättningen av en permanent vd för Svensk Galopp är i full gång. Det är viktigt att rätt person får denna post. Därför måste det ta lite tid att genomföra denna rekrytering.

Bland alla ansökningar som kommit in är urvalsprocessen redan påbörjad. Nästa steg blir att träffa ett antal kandidater för intervjuer. Huvudansvarig för denna rekryteringsprocess är Bengt-Ove Hedborg som sitter i Svensk Galopps styrelse.

Styrelsen har identifierat ett behov av en tillfällig lösning på vd-posten. Styrelsen har därför beslutat att Bengt-Ove tar rollen som tf vd på deltid under en övergångsperiod, fram till dess att den nya vd:n är på plats.

Bengt-Ove Hedborg

Katinka Berg kommer den 30 juni 2024 att lämna sitt uppdrag som interim marknads- och försäljningschef för Svensk Galopp AB.

Enligt kontraktet avslutas det tidsbegränsade uppdraget den 30 juni. Ansvaret för kommersialisering av Svensk Galopp läggs på den kommande vd:n. Rekryteringsprocessen av ny vd pågår för närvarande.

- Mitt uppdrag som interim marknad & försäljningschef för Svensk Galopp AB var att sätta struktur, skapa och implementera ny kommunikationsstrategi, identifiera ny strategisk riktning för ökad omsättning och tillväxt i galoppsporten, säger Katinka.

- Tillsammans med mitt hårt arbetade team har vi på mycket kort tid genomfört stora insatser och skapat förändringar som ska ligga till grund för en positiv utveckling av Svensk Galopp, samt galoppen i Sverige. Jag tackar för fantastiskt roliga och produktiva månader med ledningsgruppen och marknadsteamet, avslutar Katinka.