För Svensk Galopp innebär det ingångna avtalet gott om möjligheter att bygga och marknadsföra vår sport på ett helt nytt sätt.
Tydligare tävlingskalender. Galoppsporten får ett tydligare tävlingsprogram för aktiva, hästägare, spelare, och publik med fasta galoppdagar. Vi kommer att rida 35 V64-omgångar på söndagar med ett nytt spännande TV-koncept i TV4. Övriga dagar kommer med, några få undantag, att ridas vid lunch på onsdagar. ATG:s tablå kommer att innehålla två GS75-dagar, Svensk Derby och Stockholm Cup.
Marknadsföring. 10% av ATG:s årliga marknadsföringsbudget för trav och galopp kommer uteslutande vikas åt och används till marknadsföring av galoppevenemang. ATG blir också exklusiv spelbolagssponsor av Nationaldagsgaloppen som förra året drog över 50 000 personer.
”Vi är mycket nöjda med utfallet av förhandlingarna som har pågått länge men varit konstruktiva och lett till ökad samsyn mellan sporterna och en gemensam hållbar strategi inför framtiden,” säger styrelseledamoten för Svensk Galopp, Roland Johansson. ”Vi har nu skapat en plattform och möjliggjort för både trav- och galoppsporten att hårdare profilera sina sporter, samtidigt som vi har säkrat upp finansieringen. 2019 kommer att bli ett fantastiskt år för galoppen.”
”Svensk Travsport är glada över att vi tillsammans med Svensk Galopp lyckats nå en överenskommelse som båda parter är nöjda med. Aktieägaravtalet är ett stort och viktigt beslut för sporterna som bekräftar våra planer att vara långsiktiga och ansvarsfulla ägare till ATG.” säger Ulf Hörnberg, VD för Svensk Travsport.
För frågor hänvisas till Roland Johansson, Svensk Galopps styrelse, tel 070-8929493