Den här sidan är arkiverad och kan innehålla inaktuell information.

Resedagbok från Abu Dhabi

18 december 2019

Mimmi Jarl (jobbar med ungdom på Svensk Galopp) var med ponnyryttaren Alva Malmström och hennes mamma Sofia i Abu Dhabi. Här är hennes ord och tankar efter äventyret.

dubai
Uppställning inför tävlingsdagen på paraden tillsammans med jockeyerna som skulle rida under dagen.

Torsdag 21 november
Vi kom till hotellet tidigt på morgonen så vi beslöt oss för att ha lite sovmorgon. Klockan 10.30 möttes vi vid frukosten för att förbereda oss inför dagens presskonferens. Jag berättade bland annat för Alva att samtliga ryttare, i finalloppen, kommer bli uppkallade på scen för att bli fotograferade. Vi gick och gjorde oss i ordning för att åka med bussarna som lämnade hotellet vid 12.30 och presskonferensen hölls på National Archives. En magisk och helig byggnad för de som bor och är ifrån Förenta Arabemiraten. Presskonferensen livesändes och fotografier togs. Sedan fick vi en god lunch och åkte sedan så sakta tillbaka till hotellet där vi passade på att vila upp oss efter lite sömn.

Fredag 22 november
Efter en välbehövlig sovmorgon hängde vi vid poolen och umgicks. Vi pratade om gårdagens intryck och lite om förväntningarna på resan. Vi fick reda på att Alva blivit lottad till en ponny som hette Runild som hon skulle få träffa dagen därpå. Vid 15-tiden satte vi oss i bussen för att åka till galoppbanan Al Ain som låg 2,5 timme ifrån Abu Dhabi. Där var det fina lopp och vi fick i oss en jättegod buffé. Vi var tillbaka på hotellet igen vid 22.30-tiden och gick raka vägen till sängs.

alva malmström mimmi jarl abu dhabi
Mimmi Jarl leder ut Alva till banan inför loppet

Lördag 23 november
Dagen före dagen! Nu började det dra ihop sig inför morgondagen. Vi spenderade några timmar vid poolen laddandes inför att åka till Abu Dhabi Equestrian Club där ponnyerna var. Det är en ridskola som ligger på samma område som galoppbanan där de tävlar. Vi hittade Runild ganska snabbt. Det var ett fjordingsto i sina bästa år med en riktigt cool frisyr! Aldrig sett en fjording med ”taggar”. Många var väldigt intresserade av Runild eftersom de säkert aldrig sett en fjording.

Alva blev väldigt glad över att få rida en fjording då det är en av hennes favoritraser. Mamma Sofia sa ”tänk att vi fick åka hela vägen till Abu Dhabi för att du skulle få rida en fjording”.  När hästarna var sadlade och klara så gick de in på en av deras fina utebanor och fick känna lite ponnyerna. Vissa var mer pigga och fräscha än andra, men Alva och Runild kom bra överens och det såg väldigt trevligt ut. Innan vi åkte tillbaka till hotellet så övade ponnyryttarna på paraden de skulle gå tillsammans med jockeyerna som red i stora loppet Jewel Crown nästkommande kväll. När vi var klara åkte vi hem och fick då reda på att vi skulle upp tidigt för att åka tillbaka till ridskolan. De skulle då ut på galoppbanan för att se hur den såg ut och var start och mål var. Så det var bums i säng när vi kom tillbaka vid 21-tiden!

Söndag 24 november
Vi träffades i lobbyn 06.30 för avfärd mot galoppbanan. Alva var förväntansfull och spänd inför dagen men visste att vi bara skulle ta det lugnt på morgonen. När vi kom fram sadlade vi Runild. Efter att ambulansen kommit så gick de upp i led på galoppbanan. Där var en ridlärare med som guidade ponnyryttarna runt banan och berättade allt de behövde veta. Både banveterinären samt tävlingsledaren gick med barnen runt och höll koll så att allting gick bra.

När vi var klara satte vi oss på bussen tillbaka till hotellet för att äta frukost för att sedan ladda inför tävlingsdagen. Ponnyloppet skulle gå sist av alla lopp, dvs. 20.30 lokal tid, och vi åkte till galoppbanan redan vid 14-tiden. Där väntades en stor buffé med mycket gott och liveunderhållning. Hanna Mårtensson och Ulrika Holmquist var med och skulle rida i två olika finaler innan Alva. Vi hejade på dem helhjärtat! Hanna blev 3:a i sitt lopp för lärlingar och Ulrika hamnade i slagna fältet men då vann den danska ryttaren Victoria Larsen så vi fick en skandinavisk seger!

alva malmström abu dhabi
Snygg stilstudie av Alva Malmström och Runild på upploppet
Foto: Nils Rosenkjaer

Innan det stora loppet gick Alva i en parad tillsammans med de stora jockeyerna och bar likadan dress samt en paradtavla. Efter det var det tid att ladda inför loppet. Den fina fjordingen Runild kom till ledvolten ursnygg och vi började sadla. Efter att alla var klara började vi gå mot startplatsen. De har linjestart i Abu Dhabi och med laddade ponnyer kan det vara ganska svårt att få alla stå rakt och stilla. Alva kom iväg lite efter de andra och fick rida en stark finishridning hela vägen på inte jättesnabba Runild. Hon representerade Sverige jättebra i form av att inte använda spöet och rida snyggt! Alva hamnade i slagna fältet och var lite besviken efteråt men tyckte ändå det var jättekul såklart. Efter löpet var ridit var det dags att åka tillbaka till hotellet. Vi lämnade banan vid 22.00 och dök rakt ner i säng för att åka till flygplatsen redan klockan 04.00 på morgonen. Vi skildes åt på flygplatsen eftersom vi åkte från olika terminaler.

Det har varit en supertrevlig vecka med många nya intryck och upplevelser för Alva. Det är inte alla 11-åringar som kan säga att de ridit i Abu Dhabi. Och speciellt inte när arabhästarnas största lopp i världen rids precis innan med flera miljoner i prissumma. Jättehäftigt!

Mimmi Jarl

Fler nyheter, artiklar och bloggar

Sessa Bo 09673-X3

Det hade kommit en del nederbörd och banan kategoriserades som blöt denna dag. När loppen reds så var det dock ett ganska behagligt väder. Publiken fick se välridna lopp och några riktigt svettiga uppvisningar från snabba och välridna ponnyer. Läs mer

DSC_8688-X2 Fegentri Junior i vinnarcirkeln

Fegentri Junior-serien har kommit för att stanna och förhoppningsvis får Sverige fortsätta att arrangera ett av loppen under året. Loppet reds mellan det femte och sjätte loppet, vilket var idealiskt denna vackra sommarkväll. Publiken var med på noterna och det blev återigen franskt jubel i vinnarcirkeln. Prisutdelare från Fegentri var generalsekreterare Charlotte Rinckenbach och från Jockeyklubben var styrelseledamoten Per Jardetun. Loppet res på en god gräsbana. Läs mer

l3vc,10-X3

Ännu ett Svensk Mästerskap har avgjorts och vädret var helt perfekt för galopptävlingar. Förra året var det mycket varmt och det var förvisso skönt för många i publiken, men för aktiva så var det här så bra det kunde bli. Banan var i strålande skick och kategoriserades som god. Läs mer