Den här sidan är arkiverad och kan innehålla inaktuell information.

Svensk Galopp blickar framåt och satsar stort 2011

28 juni 2013

Svensk Galopp satsar stort på vidareutvecklingen av galoppsporten. – Vi har ett spännande och kreativt galoppår framför oss, säger Gunnar Werner, Svensk Galopps VD.

Redan onsdagen den 5 januari presenteras den första nyheten; direktsänd galopp 12.00 - 13.30 i TV4 Sport (Lunchgaloppen Direkt) från Täby Galopps lunchtävlingar med spelformerna V4, LD och Trio på menyn. Även söndagarna kommer att gå i galoppens tecken. Också då kommer det att bjudas på direktsänd galopp mellan kl. 12.30 – 14.00. Och därutöver kommer Kanal 75 efter det att TV-kamerorna slocknat att visa resten av loppen i ATG Live.

Förutom de permanenta onsdags- och söndagstävlingarna kommer Svensk Galopp också att arrangera 18 V65 dagar, varav nio av dem under sommarsäsongen.

Premiär för Riksgaloppen

Det kommer också att bli premiär för galoppens egen RIX-allsvenska. Under namnet Riksgaloppen sker lanseringen den 24 februari. Det handlar om sju tränare, sju hästar och 7 000 ägarandelar á 300 kronor.

– En annan stor och viktig händelse nästa år är Nationaldagsgaloppen på Gärdet. Den har alla möjligheter att bli till en stor och återkommande sportslig upplevelse, en folkfest och ett skyltfönster som kommer att sätta galoppsporten i centrum på ett helt nytt och annorlunda sätt, säger Gunnar Werner.

Göteborg Galopp utvecklas

Svensk Galopp tar också rejäla språng framåt i Göteborg. En utveckling av tävlingsarenan där pågår för fullt och ett samarbete med Kulturbolaget som arrangerar Metal Town konserterna är etablerat. Förutom de åtta tävlingsdagar som står på Göteborgsbanans agenda nästa år kommer detta överenskomna samarbete att göra Göteborg Galopp ännu mera känd för en bredare allmänhet och att en gång för alla och i dubbel bemärkelse sätta Göteborg Galopp på kartan.

– Svensk Galopp är inne i en mycket aktiv utvecklingsperiod och kommande år blir mycket spännande att följa. Jag är därför glad över att spelet på hästar i Sverige går mot ett nytt omsättningsrekord på över 12,7 miljarder kronor och att ATG:s spelmodell kommer att ge galoppen ca 5 nya miljoner jämfört med 2010. Totalt kommer ATG att fördela ut ca 155 miljoner kronor till Svensk Galopp nästa år, säger ATG:s VD Remy Nilson.

– Jag är naturligtvis, precis som Remy också glad över ATG:s framgångar och värdesätter mycket de tillkommande medel som nu tillförs galoppen. Det betyder att vi med fortsatt kraft och inom ramen för nu pågående projekt kan utveckla galoppsporten vidare mot nya och högre höjder, säger Gunnar Werner.

 

Fler nyheter, artiklar och bloggar

styrelsen dreamstime_l_103695803.jpg
styrelsen dreamstime_l_103695803.jpg

Den fortsatta inriktningen gällande en ny bana i Skåne, förutsättningarna för en decentralisering av verksamheten och Svensk Galopps ekonomi. Det var några av de frågor som fullmäktige avhandlade i samband med lördagens årsstämma på Hotel Birger Jarl i Stockholm. Dessutom valdes två nya ledamöter in i styrelsen. Läs mer

Rekryteringsprocessen för tillsättningen av en permanent vd för Svensk Galopp är i full gång. Det är viktigt att rätt person får denna post. Därför måste det ta lite tid att genomföra denna rekrytering.

Bland alla ansökningar som kommit in är urvalsprocessen redan påbörjad. Nästa steg blir att träffa ett antal kandidater för intervjuer. Huvudansvarig för denna rekryteringsprocess är Bengt-Ove Hedborg som sitter i Svensk Galopps styrelse.

Styrelsen har identifierat ett behov av en tillfällig lösning på vd-posten. Styrelsen har därför beslutat att Bengt-Ove tar rollen som tf vd på deltid under en övergångsperiod, fram till dess att den nya vd:n är på plats.

Bengt-Ove Hedborg

Katinka Berg kommer den 30 juni 2024 att lämna sitt uppdrag som interim marknads- och försäljningschef för Svensk Galopp AB.

Enligt kontraktet avslutas det tidsbegränsade uppdraget den 30 juni. Ansvaret för kommersialisering av Svensk Galopp läggs på den kommande vd:n. Rekryteringsprocessen av ny vd pågår för närvarande.

- Mitt uppdrag som interim marknad & försäljningschef för Svensk Galopp AB var att sätta struktur, skapa och implementera ny kommunikationsstrategi, identifiera ny strategisk riktning för ökad omsättning och tillväxt i galoppsporten, säger Katinka.

- Tillsammans med mitt hårt arbetade team har vi på mycket kort tid genomfört stora insatser och skapat förändringar som ska ligga till grund för en positiv utveckling av Svensk Galopp, samt galoppen i Sverige. Jag tackar för fantastiskt roliga och produktiva månader med ledningsgruppen och marknadsteamet, avslutar Katinka.