Den här sidan är arkiverad och kan innehålla inaktuell information.

Svensk Galopp effektiviserar verksamheten

1 juli 2013

Stora utmaningar väntar galoppsporten de närmaste åren. I arbetet med att skapa en modernare, mer samordnad och kostnadseffektiv organisation har Svensk Galopp nyligen tagit initiativ till ett flertal förändringar på främst drift- och underhållsområdet.

Lopp 2

Täby Galopp har i likhet med alla andra hästsportarenor i landet en stor mängd underentreprenörer. Som ett led i ambitionen att göra driften av anläggningen mer kostnadseffektiv och därmed generera mer medel till hästägare och aktiva har ledningen för Svensk Galopp under ganska lång tid försökt hitta förbättringar och nya lösningar på drift- och underhållsområdet.

Sedan några månader tillbaka har Svensk Galopp fört diskussioner med JRF Mark AB om att lägga en betydande del av anläggningens drift- och underhållsverksamhet på entreprenad. Tidigare i veckan upprättade parterna ett så kallat ”koncept till förslag”. Parallellt med detta pågår även informationsutbyte och förhandlingar med de fackliga parterna.

Går allt enligt plan innebär upplägget att JRF Mark AB tar ett helhetsansvar för fastighetsskötseln på Täby Galopp. Det gäller allt från exempelvis gödselhantering till skötseln av banorna. Planen är att ett avtal ska vara på plats den 1 april

Förändringen omfattar även den nuvarande anläggningspersonalen på Täby Galopp. Det är viktigt att poängtera att alla behåller sina nuvarande jobb, arbetsuppgifter och anställningsvillkor. I praktiken är det bara uppdragsgivaren som blir ny.

JRF Mark AB är lokaliserat i Täby och är en av regionens största aktörer på mark- och fastighetsskötsel. Bolaget har lång och dokumenterad erfarenhet från liknande outsourcing inom såväl den privata som kommunala sektorn. Ett nytt bolag, helägt av JRF Mark AB, kommer att bildas med enbart Svensk Galopp AB som kund.

För Svensk Galopp kommer förändringen att leda till betydande resurs- och kostnadsbesparingar. Exempelvis tar JRF Mark AB över det tjugotal underentreprenörs- och serviceavtal som finns upprättade idag, samt alla kostsamma leasingavtal avseende fordonsparken. Dessutom kommer det administrativa arbetet med exempelvis fakturahantering och lönerutiner att minska avsevärt.

Administrationen koncentreras till Hästsportens Hus

Ytterligare en relativt omfattande förändring som genomförs från och med april månad är att en stor del av den administrativa personal som idag arbetar på Täby Galopps sekretariat flyttar in till Hästsportens Hus på Solvalla. Banans sekretariat kommer i fortsättningen endast att vara öppet på tävlingsdagar.

Även denna åtgärd har som syfte att effektivisera och samordna organisationen och skapa kostnadsfördelar.

Gunnar Werner, VD på Svensk Galopp säger:

- En vis man har en gång sagt att det enda bestående i livet är förändringar. Svensk Galopp befinner sig i en omdanande förändringsprocess. De förändringar vi nu gör innebär en ytterligare rustning inför framtiden. Den anpassning vi vill åstadkomma med en ny organisationsstruktur kommer att öka effektiviteten och samordningen och möjliggöra offensiva satsningar framåt.

 

Fler nyheter, artiklar och bloggar

styrelsen dreamstime_l_103695803.jpg
styrelsen dreamstime_l_103695803.jpg

Den fortsatta inriktningen gällande en ny bana i Skåne, förutsättningarna för en decentralisering av verksamheten och Svensk Galopps ekonomi. Det var några av de frågor som fullmäktige avhandlade i samband med lördagens årsstämma på Hotel Birger Jarl i Stockholm. Dessutom valdes två nya ledamöter in i styrelsen. Läs mer

Rekryteringsprocessen för tillsättningen av en permanent vd för Svensk Galopp är i full gång. Det är viktigt att rätt person får denna post. Därför måste det ta lite tid att genomföra denna rekrytering.

Bland alla ansökningar som kommit in är urvalsprocessen redan påbörjad. Nästa steg blir att träffa ett antal kandidater för intervjuer. Huvudansvarig för denna rekryteringsprocess är Bengt-Ove Hedborg som sitter i Svensk Galopps styrelse.

Styrelsen har identifierat ett behov av en tillfällig lösning på vd-posten. Styrelsen har därför beslutat att Bengt-Ove tar rollen som tf vd på deltid under en övergångsperiod, fram till dess att den nya vd:n är på plats.

Bengt-Ove Hedborg

Katinka Berg kommer den 30 juni 2024 att lämna sitt uppdrag som interim marknads- och försäljningschef för Svensk Galopp AB.

Enligt kontraktet avslutas det tidsbegränsade uppdraget den 30 juni. Ansvaret för kommersialisering av Svensk Galopp läggs på den kommande vd:n. Rekryteringsprocessen av ny vd pågår för närvarande.

- Mitt uppdrag som interim marknad & försäljningschef för Svensk Galopp AB var att sätta struktur, skapa och implementera ny kommunikationsstrategi, identifiera ny strategisk riktning för ökad omsättning och tillväxt i galoppsporten, säger Katinka.

- Tillsammans med mitt hårt arbetade team har vi på mycket kort tid genomfört stora insatser och skapat förändringar som ska ligga till grund för en positiv utveckling av Svensk Galopp, samt galoppen i Sverige. Jag tackar för fantastiskt roliga och produktiva månader med ledningsgruppen och marknadsteamet, avslutar Katinka.