Den här sidan är arkiverad och kan innehålla inaktuell information.

Svensk Galopp renodlar nyhetsrapporteringen

27 juni 2013

Inom en snar framtid kommer de löpande uppdateringarna på nättidningen Skandinavisk Galopp att upphöra. För att åstadkomma en tydligare och mer målinriktad kommunikation flyttar Svensk Galopp över nyhetsbevakningen till svenskgalopp.se. Förändringen görs i samförstånd mellan de Skandinaviska galoppförbunden.

Nätsajten Skandinavisk Galopp har under de senaste åren fungerat som den självklara nyhetsförmedlaren för många galoppintresserade. Men inom en snar framtid blir det förändringar.

I början av året lanserades svenskgalopp.se med syfte att bredda intresset för galoppsporten i landet samt att stärka varumärket Svensk Galopp. Svenskgalopp.se är baserad på en modernare teknik jämfört med skandinaviskgalopp.se. Det öppnar upp för ett effektivare underhåll, ett snabbare nyhetsflöde samt nya spännande multimedialösningar.

I praktiken har Svensk Galopp under de senaste åren burit en betydande del av kostnaderna för såväl nyhetsmaterial och underhåll på Skandinavisk Galopp. Att administrera två parallella sajter är dyrt, tidskrävande och knappast någon effektiv lösning i ett längre perspektiv. Ambitionen är att fortsätta utveckla svenskgalopp.se så att sajten tillgodoser både nybörjare och de mer bevandrade galoppentusiasterna med relevant information.

Förändringen innebär vidare att Svensk Galopp skapar en tydligare och mer målinriktad kommunikation gentemot galoppubliken. Bortsett från att texterna på svenskgalopp.se får en mer "svensk karaktär" blir det inga stora förändringar vad gäller innehåll och omfattning. Till skillnad från Skandinavisk Galopp kommer texterna huvudsakligen att vara skrivna på svenska. Men naturligtvis fortsätter bevakningen av galoppsporten i Danmark och Norge. Även bildmaterialet utvecklas ytterligare, ett arbete som redan är i full gång.

Avvecklingen av sajten Skandinavisk Galopp betyder naturligtvis inte att det skandinaviska samarbetet minskar på andra plan. Förändringen görs i samförstånd mellan förbunden i Sverige, Norge och Danmark. Samarbetet vad gäller sport och spel kommer snarare att intensifieras de närmaste åren.

I Svensk Galopps informationssatsning på nätet ingår även de tre permanenta galoppbanornas hemsidor, Ung Galopp samt galoppsport.se. Den sistnämnda kommer fortsättningsvis främst att innehålla information för sportens aktiva.

För att övergången ska bli så smidig som möjligt kommer nyhetsredovisningen delvis att ske parallellt på de två sajterna den närmaste tiden.

Fler nyheter, artiklar och bloggar

styrelsen dreamstime_l_103695803.jpg
styrelsen dreamstime_l_103695803.jpg

Den fortsatta inriktningen gällande en ny bana i Skåne, förutsättningarna för en decentralisering av verksamheten och Svensk Galopps ekonomi. Det var några av de frågor som fullmäktige avhandlade i samband med lördagens årsstämma på Hotel Birger Jarl i Stockholm. Dessutom valdes två nya ledamöter in i styrelsen. Läs mer

Rekryteringsprocessen för tillsättningen av en permanent vd för Svensk Galopp är i full gång. Det är viktigt att rätt person får denna post. Därför måste det ta lite tid att genomföra denna rekrytering.

Bland alla ansökningar som kommit in är urvalsprocessen redan påbörjad. Nästa steg blir att träffa ett antal kandidater för intervjuer. Huvudansvarig för denna rekryteringsprocess är Bengt-Ove Hedborg som sitter i Svensk Galopps styrelse.

Styrelsen har identifierat ett behov av en tillfällig lösning på vd-posten. Styrelsen har därför beslutat att Bengt-Ove tar rollen som tf vd på deltid under en övergångsperiod, fram till dess att den nya vd:n är på plats.

Bengt-Ove Hedborg

Katinka Berg kommer den 30 juni 2024 att lämna sitt uppdrag som interim marknads- och försäljningschef för Svensk Galopp AB.

Enligt kontraktet avslutas det tidsbegränsade uppdraget den 30 juni. Ansvaret för kommersialisering av Svensk Galopp läggs på den kommande vd:n. Rekryteringsprocessen av ny vd pågår för närvarande.

- Mitt uppdrag som interim marknad & försäljningschef för Svensk Galopp AB var att sätta struktur, skapa och implementera ny kommunikationsstrategi, identifiera ny strategisk riktning för ökad omsättning och tillväxt i galoppsporten, säger Katinka.

- Tillsammans med mitt hårt arbetade team har vi på mycket kort tid genomfört stora insatser och skapat förändringar som ska ligga till grund för en positiv utveckling av Svensk Galopp, samt galoppen i Sverige. Jag tackar för fantastiskt roliga och produktiva månader med ledningsgruppen och marknadsteamet, avslutar Katinka.