Den här sidan är arkiverad och kan innehålla inaktuell information.

Välbesökt informationsmöte på Täby

1 juli 2013

Stockholms Galoppsällskap bjöd in till informationsmöte på Täby Galopp den 11 januari, med anledning av att Svensk Galopp i veckan före offentliggjort platsen för den nya huvudstadsbanan, Önsta Gård i Upplands Bro.

Projektledaren Dag Johansson redogjorde för de vägar som lett fram till beslutet om att förvärva mark på just denna plats, och redovisade dessutom ganska detaljerat de tre platser som valts bort i slutskedet, och anledningarna till detta.

De andra tre platserna var Angarn, träningscampen i Vallentuna som Svensk Galopp alltså redan äger, Brandalsund i Södertälje och Ekolsund Slott mellan Bålsta och Enköping. Dessa slutliga fyra alternativ har under de två senaste åren vaskats fram bland vad som från början var ett 60-tal förslag från kommuner och enskilda.

Urvalet bland "finalisterna" gick till så att man först gjorde en ekonomisk kalkyl över vad det skulle kosta att uppföra en anläggning på de olika platserna, och sedan lade ihop detta med 20 punkter som kallades mjuka urvalskriterier, det vill säga andra hänsyn än rent ekonomiska. Det gällde bland annat möjlighet att få publik till banan, och vilken miljö man skulle kunna skapa för aktiva och hästar.

Önsta klar etta

När man hade lagt ihop poängen hade man Önsta Gård som klar etta och kunde börja förhandla med markägaren i november. Angående Angarn så finns det många frågor att lösa om man skulle uppgradera platsen till framtidens huvudstadsbana; vatten och avlopp, infrastruktur (nya vägar och utjämning av berg), miljöhänsyn till fågelreservatet som ligger intill, samt att det finns boende direkt intill campen som skulle kunna ha synpunkter på och protestera mot en expansion av anläggningen.

Men Angarn kommer att finnas kvar som just träningscamp, åtminstone under en övergångsperiod. Tränarna på Täby och Angarn undrar givetvis hur det kommer att bli med stallplatser – tillgång och pris - på den nya anläggningen i Bro, och Dag Johansson medgav att det i dagsläget inte finns några färdiga kalkyler.

–Vi avser att redan under januari månad börja prata med tränarna för att inventera behovet av uppstallning, och kommer sedan att ta ställning till vilken form av stallar och vilken typ av drift det blir. Ska vi fortsätta med ett hyresförfarande, eller kommer tränarna att vilja ha egna hästgårdar i närområdet?

–Om det är så att många vill stå kvar på Angarn eller flytta dit från Täby, finns ju också möjligheten att behålla Angarn och rusta upp och bygga ut.

Kommunen positiv

Upplands Bro kommun har under hela resans gång varit oerhört positiva till att få en galoppbana "på hemmaplan" och har sedan tidigare öronmärkt Önsta som en mycket lämplig plats för hästsport. Bostadsområdet intill den blivande galoppbanan är under utbyggnad och man kommer troligen att flytta tågstationen en bit närmare Önsta under de närmaste 5-10 åren.

Från kommunens sida är man angelägna om att galoppen kommer igång så snart som möjligt, och det innebär att det kommer att kunna gå relativt fort att få tillstånd och annat som behövs innan man börjar det faktiska byggandet på den 190 hektar stora yta som har förvärvats (Täby Galopp idag är 53 hektar).

I projektet tillsätts nu en styrgrupp, bestående av Håkan Fredlund och Jan Kleerup från SG:s styrelse, en projektgrupp, som består av olika konsulter och SG:s medarbetare, och en referensgrupp som löpande kan bidra med synpunkter. Denna kommer att bestå av 5 personer, varav minst 3 aktiva, som kommer att utses av sällskapen enligt vissa kriterier.

Det står dock var och en fritt att komma med idéer, synpunkter och frågor, men Dag Johansson ser helst att man gör detta genom sitt sällskap.

–Vi kommer att informera så mycket vi kan under hela processen och jag kommer åter att öppna upp den hemsida som fanns under tiden vi höll på med försäljningen av Täby Galopp.

Fortsätter i faser

Fortsättningen av projektet kommer att gå i några olika faser, som delvis kan överlappa varandra.

–Först kommer programfasen, som har att göra med tillstånd och planläggning och kontakter med kommunen om vilka möjligheter vi har. I denna har vi hjälp av en konsultfirma som heter Röda Tråden, som vi även har anlitat hittills i olika frågor.

–Sedan kommer projekteringsfasen, då man utformar själva anläggningen, och sedan är det dags för upphandling och produktion, det vill säga själva byggandet.

–Till sist är det driftsättning, alltså att komma igång med verksamheten. Vi räknar med att vi behöver tre växtperioder (läs: sommarhalvår) för att gräsbanan ska hinna bli klar, men även om vi inte kan så gräset på precis rätt plats i sommar, så kan vi börja så i år och sedan flytta gräset till rätt plats inför nästa sommar.

–I nuläget räknar vi med driftsstart den 1 januari 2015 men det kan bli plus eller minus ett halvår, beroende på hur fort det går med planläggningen av marken på Täby, förklarade Dag Johansson för de uppskattningsvis 150 deltagarna i mötet, som verkade nöjda med beskeden de fick.

 

Fler nyheter, artiklar och bloggar

Sessa Bo 09673-X3
Sessa Bo 09673-X3

Det hade kommit en del nederbörd och banan kategoriserades som blöt denna dag. När loppen reds så var det dock ett ganska behagligt väder. Publiken fick se välridna lopp och några riktigt svettiga uppvisningar från snabba och välridna ponnyer. Läs mer

Galopp den 21 april 2024 103 photo Senad Honic
Galopp den 21 april 2024 103 photo Senad Honic

Nu är det dags för Svenskt Derby - årets bästa söndag! Totalt ska nio lopp avgöras där höjdpunkten är Svenskt Derby. Stjärnskottet Annie Nilsson Lindahl är en av dem som ser fram emot att rida den här dagen. Läs mer

Jan-Erik Neuroth TOP
Jan-Erik Neuroth TOP

Nu sitter Jan–Erik Neuroth i förarsätet. Han har tagit över en träningsrörelse som skapat 21 Derbyvinnare – den 14:e juli på Jägersro kan Jan–Erik ta sin första Derbyseger som tränare då hans Schamyl kommer till Svenskt Derby som en av förhandsfavoriterna. Läs mer