Foto: Elina Björklund/Svensk Galopp
Harald Dörum 2.jpg

Vd-brev: Mindre prat – mer handling

28 januari 2022 14:20

Harald Dörum skriver om sina insikter efter de första 100 dagarna som vd för Svensk Galopp.

I mina möten med galoppen i hela Sverige under de senaste 100 dagarna har jag utbytt idéer och tankar om hur vi återigen kan skapa tillväxt för galoppsporten. Inte överraskande finns det många olika syn på prioriteringar och vägen framåt.

När jag började som vd bad jag om 100 dagar för att kartlägga, analysera och prioritera olika åtgärder och därefter sätta riktningen, så att vi tillsammans kan ändra vår naturliga gångart till galopp.

På ett styrelsemöte den 24 januari presenterade jag min arbetsplan som består av tre områden:

  • Rekrytering
  • Organisation
  • Långsiktig utveckling och hållbarhet

Den här planen stödjer vår strategiska verksamhetsplan, men har några nya aktiviteter.

För att lyckas med det här så behöver vi ha en lärandekultur i hela galoppsporten. Vi får inte vara rädda för att göra fel, men när vi upptäcker misstag ska riktningen anpassas. Det säkraste sättet att undvika misstag är att inte göra någonting. Så ska vi inte ha det.

Rekrytering

Rekrytering är ett brett begrepp som inkluderar sport, publik, spelare och allmänhet. Genom konkreta planer och åtgärder ska vi öppna vår sport för nya intressenter - både som aktiva, fans och spelare. Genom att förmedla positiva inställningar ska vi öppna våra fönster mot allmänheten.

Om vi ​​ska nå våra mål är förmodligen det viktigaste att vi blir relevanta för fler. Galoppen måste göra skillnad för människor. "Hur blir vi relevanta för fler?" – det är en fråga vi måste ställa oss i samband med allt vi gör.

Alla som har arbetat med organisationer i en väletablerad kultur vet att sådana här förändringar inte är en quick fix. Om vi ​​ska lyckas med den här uppgiften måste vi därför, oavsett synvinkel, välkomna alla och vara villiga att dela våra erfarenheter med andra. Vi måste lära oss att prata om vår verksamhet, oavsett var och på vilken nivå vi är engagerade.

Tillsammans ska vi se till att de som älskar galoppen blir sedda och uppskattade.

Organisation

Svensk Galopps administration ska vara motorn som driver arbetet framåt så att vi når våra mål. Administrationen ska vara en serviceorganisation och styrelsen och sällskapen ska sätta upp mål och peka ut i vilken riktning vi ska utvecklas. Det är viktigt att vi alla inom organisationen har respekt för och följer våra uppgifter och ansvars- och rollfördelning, vilket också framhålls i verksamhetsplanen.

Konkurrensen om våra kunders uppmärksamhet är betydligt hårdare idag än för bara några år sedan. Därför räcker det inte enbart att ha lång erfarenhet från galoppen eller goda hästkunskaper för att få genomslag.

Genom kunskap och erfarenhet från kommunikation, försäljning, marknadsföring och organisationsarbete ska galoppsporten konkurrera med våra framtida kunders andra intresseområden och aktiviteter. Vi ska säkerställa att kompetensuppbyggnaden har ett långsiktigt perspektiv och att vi tillför ny spännande kunskap till organisationen. Endast genom en tydlig rollfördelning och lojalitet till våra gemensamma lösningar kan vi skapa en bättre och säkrare rekryteringsgrund för nya aktiva inom vår sport.

Långsiktig utveckling och hållbarhet

Den verksamhet som följer av rekrytering och organisationsverksamhet ska vara konkret, hållbar och långsiktig. Inget av detta är tänkt att vara kortsiktiga åtgärder, utan det ska ha bäring och skyldigheter under flera år framöver. Det ska givetvis gå att anpassa vägen men huvudspåret i verksamheten ska följas. Osämjan måste dock vara historia och vi i svensk galoppsport måste stå tillsammans.

Därför känns det tryggt att vi nu även reviderar Svensk Galopps strategiska verksamhetsplan parallellt med utformningen av min arbetsplan. Med representanter från alla tre sällskapen i en referensgrupp kommer den långsiktiga strategiska verksamhetsplanen att uppdateras för att bli vägledande över tid.

Jag ser fram emot att nu lägga undan "penna och papper" och att inom en snar framtid presentera specifika mål, aktiviteter och åtgärder.

Tillsammans måste vi «WALK THE TALK».

Fler nyheter, artiklar och bloggar

styrelsen dreamstime_l_103695803.jpg
styrelsen dreamstime_l_103695803.jpg

Den fortsatta inriktningen gällande en ny bana i Skåne, förutsättningarna för en decentralisering av verksamheten och Svensk Galopps ekonomi. Det var några av de frågor som fullmäktige avhandlade i samband med lördagens årsstämma på Hotel Birger Jarl i Stockholm. Dessutom valdes två nya ledamöter in i styrelsen. Läs mer

Rekryteringsprocessen för tillsättningen av en permanent vd för Svensk Galopp är i full gång. Det är viktigt att rätt person får denna post. Därför måste det ta lite tid att genomföra denna rekrytering.

Bland alla ansökningar som kommit in är urvalsprocessen redan påbörjad. Nästa steg blir att träffa ett antal kandidater för intervjuer. Huvudansvarig för denna rekryteringsprocess är Bengt-Ove Hedborg som sitter i Svensk Galopps styrelse.

Styrelsen har identifierat ett behov av en tillfällig lösning på vd-posten. Styrelsen har därför beslutat att Bengt-Ove tar rollen som tf vd på deltid under en övergångsperiod, fram till dess att den nya vd:n är på plats.

Bengt-Ove Hedborg

Katinka Berg kommer den 30 juni 2024 att lämna sitt uppdrag som interim marknads- och försäljningschef för Svensk Galopp AB.

Enligt kontraktet avslutas det tidsbegränsade uppdraget den 30 juni. Ansvaret för kommersialisering av Svensk Galopp läggs på den kommande vd:n. Rekryteringsprocessen av ny vd pågår för närvarande.

- Mitt uppdrag som interim marknad & försäljningschef för Svensk Galopp AB var att sätta struktur, skapa och implementera ny kommunikationsstrategi, identifiera ny strategisk riktning för ökad omsättning och tillväxt i galoppsporten, säger Katinka.

- Tillsammans med mitt hårt arbetade team har vi på mycket kort tid genomfört stora insatser och skapat förändringar som ska ligga till grund för en positiv utveckling av Svensk Galopp, samt galoppen i Sverige. Jag tackar för fantastiskt roliga och produktiva månader med ledningsgruppen och marknadsteamet, avslutar Katinka.